איך לפתוח מסעדה – חמש עצות שכדאי לקרוא לפני
החלטתם ללכת אחרי התשוקה שבוערת בכם ולהגשים את חלום הקמת מסעדה? נשמע מלהיב ומאתגר, בייחוד בתקופה שבה הטרנד הקולינרי סוחף אחריו הקמה של מגוון מסעדות החל ממסעדות גורמה וכלה במסעדות עממיות.
אז גם אם אתם מאמינים בעצמכם, ובטוחים שתוכלו להצליח בתחום המסעדנות, חשוב שתקראו את הנקודות הללו לפני שרצים להקים מסעדה.
תכנון
מהניסיון שלנו, בכל פעם שאני שואל למה החלטת להקים מסעדה? התשובה שאני מקבל היא, "תמיד חלמתי על זה, עוד כשהייתי שכיר חלמתי להקים בית קפה קטן".
עד כאן, הסיבה להקמת המסעדה מבורכת, הרצון להגשים חלום, ואנחנו כמובן נשמח לייעץ, לכוון ולעזור בהגשמת החלום. רק שחשוב ביותר על מנת שכל התהליך באמת יצליח, זה לא לדלג על שלב התכנון שהוא שלב קריטי להצלחה של העסק.
תכנון מפורט ומדויק בשלב הראשוני יחסוך לכם כסף רב בשלבים הבאים. התכנון צריך לכלול תכנית מפורטת, שבה יוגדרו – מיפוי המתחרים באזור, קהל היעד, מיקום המסעדה והגדרת הסביבה בה תפעל המסעדה, קונספט המסעדה – אופי המקום ומהו סוג האוכל שיוצע (תפריט), שיטות העבודה, השירות, בידול – מה הייחודיות של המסעדה, ערוצי שיווק ופרסום ועוד.
זה השלב שמומלץ לקחת יועץ עסקי שמתמחה בעולם המסעדנות, שיוכל להתוות לכם את הדרך ולעזור לכם בבחירת ההחלטות הנכונות.
התוכנית העסקית
תוכנית עסקית למסעדה היא המתווה לצמיחה ורווחיות. התוכנית היא כלי עבודה אמיתי ומידי, שיעזור לנו לקחת את ההחלטות הנכונות, את הצעדים הנכונים ולהביא תוצאות מעולות לרווחיות העסק כבר מהרגע הראשון. תכנית עסקית שבנויה נכון, מעניקה בסיס שמסייע לאפיין את העסק, את פעילותו, לאתר את החזקות והחולשות של העסק, ולהכין תשתית יעילה שתגדיל את הסיכויים להצלחת העסק.
תוכנית עסקית נותנת מענה לפן הפיננסי – תמחור, עלויות, צפי של הוצאות והכנסות, תהליכי התפעול, השיווק והמכירות. וכוללת גם את הפן השיווקי, קידום המכירות ופעילות יחסי ציבור.
עיצוב
מסעדה, היא לא רק מקום לאכול בו, היא בעיקר מקום לבלות בו, לצאת מהשגרה ולחוות את המקום והאווירה. לכן לעיצוב יש משמעות רבה, מעבר לאיכות הארוחה. בתהליך העיצוב, חשוב לייחד את אופי המסעדה, את האווירה שתהיה במקום ואת קהל היעד שצפוי להגיע. גם כאן יש חשיבות לתכנון.
כיצד לחלק את החלל בהתאם לצרכים של הקהל שיגיע – פינות ישיבה לזוגות, למשפחות, לקבוצות גדולות, כל חלל כזה מצריך פונקציונליות אחרת. חשוב לבחור חומרים, צבעים וטקסטורות , תוך התייחסות לקונספט של המסעדה. לשלב אלמנטים עיצוביים, כתמי צבע, תמונות, תאורה, שישלימו את המיתוג שאתם רוצים לתת למסעדה, ויאפשר לכם להבליט את הייחודיות של המסעדה.
הון כספי
אם אין ברשותכם הון עצמי התחלתי, ניתן לגייס הון להקמת מסעדה מכמה מקורות:
קרנות מימון – קיימות קרנות סיוע לעסקים קטנים, חלק מהן מתנהלות בסוכנות היהודית, חלק מהן קרנות בערבות המדינה. המימון לעסקים קטנים על ידי הקרנות ניתן לרוב בתנאים מועדפים מתנאי המימון בבנקים, לכן לפני כל קבלת החלטה לסיוע כדאי לפנות ליועץ מקצועי שמתמחה בתחום ויוכל לסייע בשיקולים למי מומלץ לפנות על מנת לקבל סיוע.
הלוואה מהבנק – זו הדרך הזולה וגם לרוב המהירה ביותר לקבל את הכסף לו אתם זקוקים. בפניה לבנק לצורך קבלת הלוואה יש צורך בתוכנית עסקית, בביטחונות בסכום אותו אתם מבקשים. יש לקחת בחשבון שמימון כזה כרוך בתשלום ריבית.
משקיעים – אפשר לגייס משקיעים באמצעות מאגר שמותיהם הנמצא באיגוד המסעדות הישראלי, או באמצעות קשרים אישיים. לרוב מדובר בתהליך ארוך, שיכול לקחת כמה חודשים. שלו והתשואה הצפויה הינם גבוהים יחסית לסיכון.
הון אנושי
ההון האנושי, אם זה המלצרים האחראים על השירות, אם זה העובדים במטבח שאחראים להוציא מנות מרשימות, הוא אחד החוליות המשמעותיות בניהול מסעדה. לכן, חשוב מאוד לבחור את האנשים הנכונים ביותר לעסק שיעבדו בו. עובדים שיכולים לעמוד בשעות שבהן
יש לחץ ועומס, עובדים מקצועיים, אדיבים, סבלניים שאוהבים את המקצוע ומזדהים עם הקונספט והחזון של המסעדה. כשמדובר במלצרים, הם אלה שמשרתים את הסועדים, לכן, הם
צריכים להיות בקיאים במנות המופיעות בתפריט, לדעת לתת המלצות, להיות קשובים, נינוחים וחייכנים . צוות המטבח צריך להיות מקצועי ומומחה בתחומו.
לנהל עובדים זו מיומנות בפני עצמה, ומומלץ לקבוע נהלי עבודה ברורים על מנת שהעבודה תיעשה בצורה מושלמת . כשכל אחד יודע מה תפקידו ומה מצפים ממנו, האווירה תהיה טובה ותשרה נינוחות על הסועדים.